טסט לאופנוע -
טיפים ומידע חשוב

רישיון נהיגה על קטנוע

המבחן המעשי לקראת רישיון לאופנוע כבד והוצאת רישיון לקטנוע – ה"טסט" לאופנוע ולקטנוע – מורכב משני חלקים שונים: מבחן שליטה במגרש סגור ומבחן התנהגות דרך בכביש.

מבחן שליטה במגרש סגור

כחלק מבדיקת יכולת השליטה בכלי, הרוכב נדרש לבצע נסיעה בצורה מפותלת בין נקודות, "סלַלוּם", וכן לבצע נסיעה איטית בין שני קווים.

הנסיעה חייבת להיות איטית במיוחד וצריך להפגין את היכולת לשמור על יציבות האופנוע.

הנבחנים בלבד לרישיון ל-125 סמ"ק נדרשים בנוסף לבצע האצה ונסיעה מהירה ובלימה באמצעות 2 הבלמים והורדת רגל אחת בלבד בתחום המסומן, כדי לבדוק את מידת השליטה בבלמי האופנוע.

במבחני שליטה, הרוכב נדרש לבצע שמיניות בתוך מלבן מוגדר המסומן על הכביש מבלי לחרוג מגבולותיו, וכמובן מבלי להוריד רגל במהלך התרגיל.

לגבי מבחן השליטה זהו סוף הטסט לאופנוע, אך למי שמעוניין באופנוע בנפח גדול יותר נדרש גם מבחן בכביש (התנהגות בדרך).

מי שלא הצליח בביצוע אחת המשימות הנ"ל לא ימשיך לביצוע המבחן הנערך בכביש, מאחר שהשליטה המוחלטת בקטנוע או באופנוע היא החלק החשוב והמכריע של המבחן.

מבחן בכביש – התנהגות בדרך

החלק השני של המבחן המעשי מתמקד ברכיבה בכביש, ומיועד לרוכבים שעברו בהצלחה את החלק הראשון שנערך במגרש.

גם כאן תבוא לידי ביטוי מיומנות השליטה באופנוע תוך שילוב הידע התיאורטי, התנהגות נכונה בכביש בשילוב כלי רכב נוספים והפגנת ערנות וזהירות ברמה גבוהה הנדרשות מהרוכבים על אופנוע. דברים אלו נלמדים בהדרכות נהיגה במהלך שיעורי הנהיגה.

לתשלום אגרת טסט – מבחן נהיגה במשרד התחבורה 

כל השלבים לפי הסדר בטסט לאופנוע – חובה צפייה לפני הטסט:

טיפים חשובים להצלחה בטסט

  • השתלבות בתנועה.
  • קצב הנסיעה צריך להתאים למצב התנועה בדרך.
  • זהה מוקדם ככל האפשר בעיה בדרך ופעל בהתאם לעצירה או עקיפה.
  • יש להקפיד לנסוע במרכז הנתיב, לשמור מרחק סביר מהרכב/אופנוע שלפנינו על מנת שנוכל לעצור בצורה בטוחה.
  • יש להסתכל המון, עם הפניית הראש לצדדים ולא רק בעזרת המראות, כדי שנדע בכל רגע נתון מה מתרחש סביבנו.

תמיד חשוב לדעת:

  • מה המהירות המותרת בדרך בה אנחנו נוסעים: בעיר 50 קמ"ש; מחוץ לעיר 80 קמ"ש; דרך מהירה 110 קמ"ש אלא אם הוצב תמרור המורה על מהירות אחרת והוא מוצב בכל צומת מחדש.
  • האם הכביש בו אנו נוסעים או הכביש אליו אנו פונים הוא חד סטרי או דו סטרי.
  • השאיפה תמיד לנסוע בנתיב הימני הפנוי ביותר.

זכות קדימה

בתחילת נסיעה, לפני נסיעה, לפני מעבר מנתיב לנתיב ולפני פנייה חייבים לקחת בחשבון את מהירות הרכב האחר שמתקרב אלינו ביחס למהירות שלנו, על מנת לא לגרום לו להאיץ, להאט או לסטות בגללנו.

זכות קדימה בצומת

במקום בו אין תמרור – זכות קדימה לרכב הבא מימין.

במקום בו פונים שמאלה – זכות קדימה לרכב הבא מימין וגם לרכב הבא ממול.

במקום בו מוצב תמרור זכות קדימה – יש לתת זכות קדימה לרכב החוצה ולעצור במידת הצורך.

במקום בו מוצב תמרור עצור – עוצרים עצירה מוחלטת בקו העצירה. אם אין קו יש לעצור במקום שבו רואים את הנעשה בכביש.

עקיפה

כשנדרשים לעקיפה יש להסתכל לצד שמאל, לאותת ולהגביר מהירות בזמן העקיפה. עלינו לזכור לשמור על רווח צד סביר. לסיום העקיפה יש להביט לצד ימין, לוודא שחלפנו על פני הנעקף, לאותת, לבדוק שוב במבט ימינה – וחזרה לימין הדרך.

כנעקף עלינו לזכור לא להגביר מהירות ולשמור על הימין.

פניות

ימינה – תמיד מימין לימין סמוך למדרכה.

שמאלה – קצת יותר מורכב אך לא מסובך. ההחלטה מתחלקת לשניים:

איך לצאת? נשאל את עצמנו מאיזה כביש אנו יוצאים לפנייה:

  • א. מחד סטרי – מהשמאל.
  • ב. מדו סטרי – מהמרכז.

איך להיכנס? נשאל את עצמנו לאיזה כביש אנחנו נכנסים:

  • א. לחד סטרי – לשמאל.
  • ב. לדו סטרי – לימין.

חשוב לדעת: במהלך נסיעה יש לשמור דרך קבע על קשר עין עם יתר הנבחנים והבוחן.

אם יש נתק יש להאט ואף לעצור בצד. עדיין אין לכם רישיון ולכן אסור לנהוג לבד ללא ליווי.

בהצלחה!!

לתשלום – אגרת טסט לאופנוע

שלח הודעה בוואטסאפ חייגו אלינו פתח\סגור טופס צור קשר

    צרו קשר ונחזור אליכם