אלכוהול ונהיגה על אופנוע – זה לא מתערבב טוב יחד

על אף היותו חוקי, אלכוהול הוא אחד הסמים המשפיעים ביותר על הצורך אותו. על פי מחקרים שנערכו בארה"ב בעשרות השנים האחרונות, בכ-46% מתאונות האופנוע שהסתיימו במותו של האופנוען, התגלו בדמו שאריות של אלכוהול, וב-50-75% מתאונות האופנוע הרציניות, התגלתה מעורבות של אלכוהול בדמו של האופנוען.

אחוז האלכוהול בדם המותר לנהיגה בארץ הוא עד 0.05% – ריכוז של מנת משקה אלכוהולי אחד בלבד, לאחר שעה ללא נהיגה מרגע השתיה, כאשר על נהגים צעירים חל חוק ה-0% אלכוהול בדם. על אף שהעונש על נהיגה בשכרות חמור ויכול אף להגיע לשנתיים מאסר, אחד מכל חמישה נהגים בממוצע עולה על כלי רכב לאחר ששתה אלכוהול.

בסיכון כבר מהכוס הראשונה

אם באופן כללי, הסיכוי של רוכבי אופנוע שצורכים אלכוהול להיות מעורבים בתאונה גדול משל הנוהגים ברכב, נהיגה בשכרות בקרב אופנוענים מגדילה משמעותית את הסיכון לתאונה. כבר בצריכת אלכוהול בריכוז של עד 0.04%, כושר השיפוט מתערפל וזמן התגובה מואט. אלכוהול בריכוז של עד 0.07%, שיקול הדעת הופך ללא יציב, יכולות החשיבה וההסקה מתערפלות, והיכולת לבצע פעולות מורכבות יורדת אף היא.

הכוס השניה של אלכוהול, תעביר אותנו אל מעבר לריכוז של 0.08%, בו כבר קיימת פגיעה רצינית ביכולות השיפוט וההסקה וקושי להשלים אפילו משימות פשוטות ללא טעויות. נתונים סטטיסטיים מרחבי העולם מראים כי המצאותו של אלכוהול בדם אפילו בריכוז קטן, מעלה את הסיכון לתאונה פי 5, ושתיית הכוס הראשונה של אלכוהול מכפילה את הסיכוי פי 40.

אלכוהול מפריע לך לראות את הכביש

אחת מכל ארבע תאונות קטלניות שבהן היה מעורב אלכוהול נגרמו בשל ירידה לא מתוכננת או לא נשלטת של האופנוען מהכביש, לקיחת פניה אל הנתיב המקביל, או התנגשות בכלי רכב אחרים. הסיבה לכך היא שאלכוהול מטשטש את חדות ההבחנה שלנו ומפריע לאופנוען לראות את הכביש, את האובייקטים שבו ואת התוואי שבו עליו לנהוג.

אלכוהול מקטין את היכולת של הצורך אותו לחזות סכנות בדרך ולהעריך את מידת הסיכון שלהן. הוא פוגע בקבלת ההחלטות ולכן במהלך נהיגה בשכרות בסביבה שבה יש כלי רכב רבים וסיכונים רבים, קשה יותר להעריך יחד את כל הסיכונים ולבחור באפיק הפעולה הנכון, וכן בהערכת זמן התגובה לאירועים שמתרחשים.

אלכוהול גורם לך לקחת סיכון מיותר

אחת הסיבות שבגינן אלכוהול אהוד כל כך הוא שהוא מוריד את העכבות ומשנה את מצב הרוח. אבל מה שמתאים לבילוי עם חברים, לא מתאים לנהיגה על אופנוע. במחקרים שנעשו בסוף שנות ה-80, נצפו שינויי התנהגות משמעותיים בקרב אופנוענים שצרכו מנות מדודות של אלכוהול, במסגרת מבדקים שתוכננו על מנת לבדוק את השפעתו על כישורי הרכיבה שלהם על האופנוע.

המחקר הראה כי גם כאשר ריכוז האלכוהול בדם היה נמוך יחסית ועמד על ריכוז של 0.1% בלבד, המקבילה לשתי פחיות בירה, ביצועי הנהיגה של אותם אופנוענים נפגעו משמעותית ומנגד, הנהיגה של אותם אופנוענים הפכה לאגרסיבית יותר. הנהיגה האגרסיבית מתבטאת במעבר על המהירות המותרת, הצמדות לכלי רכב אחרים, זגזוג חד ומרובה בין נתיבים, לקיחת פניות במהירות ובזוויות מסוכנות יותר וכן הלאה.

חוץ מנטייה לאגרסיביות, נהיגה בשכרות משפיעה גם על רמות הפחד מתאונה ומפחיתה אותן משמעותית ולכן גורמת לאופנוען לקחת יותר סיכונים מהרגיל. על אף שחרדה היא גורם משתק, חשוב שהאופנוען ימנע משאננות, שכן היא מגבירה את הסיכון לתאונה.

אלכוהול פוגע ביכולות הנהיגה שלך

לרוכב האופנוע אין טונות של מתכת שיגנו עליו, ולכן עליו לשמור על חושים מחודדים, אינסטינקטים טובים וכישורי נהיגה ללא רבב. אלכוהול לוקח מהאופנוען את חלק מההגנות הללו משום שהוא פוגע ביכולות הקוגניטיביות והפסיכו-מוטוריות. כך למשל, אלכוהול גורם לפניות להפוך למסובכות יותר עבור אופנוען שנוהג בשכרות ומסכן את חייו באזורים אלו של הכביש.

מפרידים בין האלכוהול לאופנוע

כל אחד מאיתנו מקפיד לשמור מכל משמר על רכב חדש או אופנוע חדש. אבל על עצמינו אחנו שומרים פחות ומשלמים על כך מחיר יקר הרבה יותר. נהיגה בשכרות על אופנוע יכולה לעלות ביוקר הן מבחינת סיכון החיים והן מבחינת החוק. כדי לשמור על הבטיחות ועל ציות לחוק, חשוב להמתין עד שאחוז האלכוהול בדם ירד ל-0 לפני שחוזרים אל האופנוע או להשתמש בדרכים אחרות כגון הגעה במונית כדי להגיע אל אזורי הבילוי בהם צורכים אלכוהול ובחזרה מהם הביתה.