המבחן המעשי לקראת רישיון לאופנוע כבד והוצאת רישיון לקטנוע – ה"טסט" לאופנוע ולקטנוע – מורכב משני חלקים שונים: מבחן שליטה במגרש סגור ומבחן התנהגות דרך בכביש.
מבחן שליטה במגרש סגור
כחלק מבדיקת יכולת השליטה בכלי, הרוכב נדרש לבצע נסיעה בצורה מפותלת בין נקודות, "סלַלוּם", וכן לבצע נסיעה איטית בין שני קווים.
הנסיעה חייבת להיות איטית במיוחד וצריך להפגין את היכולת לשמור על יציבות האופנוע.
הנבחנים בלבד לרישיון ל-125 סמ"ק נדרשים בנוסף לבצע האצה ונסיעה מהירה ובלימה באמצעות 2 הבלמים והורדת רגל אחת בלבד בתחום המסומן, כדי לבדוק את מידת השליטה בבלמי האופנוע.
במבחני שליטה, הרוכב נדרש לבצע שמיניות בתוך מלבן מוגדר המסומן על הכביש מבלי לחרוג מגבולותיו, וכמובן מבלי להוריד רגל במהלך התרגיל.
לגבי מבחן השליטה זהו סוף הטסט לאופנוע, אך למי שמעוניין באופנוע בנפח גדול יותר נדרש גם מבחן בכביש (התנהגות בדרך).
מי שלא הצליח בביצוע אחת המשימות הנ"ל לא ימשיך לביצוע המבחן הנערך בכביש, מאחר שהשליטה המוחלטת בקטנוע או באופנוע היא החלק החשוב והמכריע של המבחן.
מבחן בכביש – התנהגות בדרך
החלק השני של המבחן המעשי מתמקד ברכיבה בכביש, ומיועד לרוכבים שעברו בהצלחה את החלק הראשון שנערך במגרש.
גם כאן תבוא לידי ביטוי מיומנות השליטה באופנוע תוך שילוב הידע התיאורטי, התנהגות נכונה בכביש בשילוב כלי רכב נוספים והפגנת ערנות וזהירות ברמה גבוהה הנדרשות מהרוכבים על אופנוע. דברים אלו נלמדים בהדרכות נהיגה במהלך שיעורי הנהיגה.